چرا باید وضو بگیریم؟

ساخت وبلاگ

يا أَيّهَا الّذينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ؛ای کسانی که ایمان آورده اید، چون به (عزم) نماز برخیزند، صورت و دست هایتان را تا آرنج بشویید و سروپاهای خودتان را تا برآمدگی پیشین (هردوپا) مسح کنید.بازهم پشرفت های شایان توجّه علوم در عصر جدید، پرده از یکی دیگر اعجاز علمی قرآن کریم برداشته و آن فلسفه وضو از نظر علم پزشکی می باشد. آنچه مسلم است، وضو اگر چه در قوانین اسلامی نوعی عبادت محسوب می شود؛ امّا همانند بسیاری از دستورات اسلامی دیگر از قبیل روزه، غسل، نماز صبح و... دارای نکات طبّی فراوانی می باشد که قصد داریم به طور خلاصه به برخی از آن ها اشاره نماییم.لازم به ذکر است که در این مجال، هدف ما بحث از نظر علمی می باشد و حکمت معنوی وضو که مورد توجّه فراوانی اسلام نیز می باشد، در نظر گرفته نشده است.در این پست قصد درج اسرار علمی وضو را دارم. که امیدوارم استفاده کافی و وافی از خواندن این پست ببرید. "و من الله توفیق".  

بسم الله الرحمن الرحیم  

 وضوبه صورت یک عبادت در دستور کار مسلمانان قرار گرفته و عبارت است از شستن صورت و دو دست و مسح سر و دوپا با شرایط خاص که موجب نورانیّت و معنویّت خاص همراه با نظافت شخصی می گردد.البته از دیرباز، شستن دست و صورت به طور طبیعی و در ادیان مختلف در برنامه روزانه انسان ها وجود داشته امّا انجام آن با حفظ شرایط از نظر اسلام با دیگر مکاتب دینی تفاوت دارد.جهت درک بهتر حکمت های علمی و بهداشتی، لازم است ابتدا از نظر مفسرین و اندیشمندان علوم قرآنی بهره گیریم.مطابق این آیه باید به دنبال هر خواب، برای خواندن نماز وضو گرفت؛ چرا ه به استناد روایات، استنباط فقهای شیعه از برخاستن برای نماز، برخاستن از خواب است.در این آیه به طیّبات توأم جسمی و روحی یعنی نماز، وضو و پاکیزگی پرداخته شده است؛ چرا که در اثر تغذیه و آمیزش و سوخت و سازدایمی بدن، عرق همراه با مواد زهرآگین از سوراخ های ریز پوست خارج می شود.هنگامی که صورت و دست و پا از عرق خیس شد، موادآلوده به علت مرطوب بودن، با آلودگی های هوا نیز آمیخته می شوند.پس بهترین راه برای زدودن آلودگی از چهره دست و پا، شستن آن ها روزی چند نوبت است.بنابراین وقتی که ما روزی چندبار برای نماز وضو می گیریم، گذشته از زدودن آلودگی، به اعصاب و کل عضلات بدن آرامش می دهیم و خستگی و کسالتی را که در اثر کار روزانه و سستی خواب به ما دست می دهد، از بین می بریم و به چهره خود نشاط و روشنایی و شادابی می بخشیم و خود را آماده زدودن آلودگی های روحی و قلبی می کنیم؛چون همان طور که چند نوبت وضو گرفتن در روز، بدن را از آلودگی های جسمی دور می سازد، کسانیکه براستی نماز را با توجّه و حضور قلب می خوانند، دارای چهره ای پاک و نورانی و رفتاری آرام و باوقارند.از نظر فقهای اهل سنت، «إلی المرافق» بیان گر نحوه شستن است؛ به این معنی که باید دست ها را از سرانگشتان به طرف آرنج بشوییم ولی از نظر فقهای شیعه، این آیه بیان گر حدود شستن دست است؛
 چرا که اگر تنها می گفت، دست هایتان را بشویید، چنین متبادر می شد که دست ها را تا مچ بشویید؛ از این رو برای رفع این توهّم فرمود: «إلی المرافق» یعنی تا آرنج ها.درست مانند این که شخصی از کارگرانش بخواهد که دیوارهای اتاق را از پایین تا یک متر بشویند.مسلماً این بدان معنی نیست که کارگران باید شستشو را از پایین به طرف بالا انجام دهند؛ بلکه منظور این است که باید این مقدار شسته شود و از آن جا که طبق روایات، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) و ائمه اطهار (علیهم السّلام) دست ها را از بالا به پایین می شسته اند، ماشیعیان نیز به سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) و اهل بیت (علیه السلام) دست ها را از بالا به پایین می شوییم؛
 

منبع مطلب فوق: 

- به قلم،دکتر حسن کریمی یزدی ،دکتر علیرضا کوهپایی ،سیده منصوره ذکری و معصومه داودی

 

برچسب‌ها: وضو در نماز , نماز

احکام...
ما را در سایت احکام دنبال می کنید

برچسب : بگیریم؟, نویسنده : niyayesh-ba-alah بازدید : 197 تاريخ : سه شنبه 23 آبان 1396 ساعت: 2:16