شافعیها و حنفیها و حنبلیها عقیده دارند که مستحب است نمازگزار در حال خواندن سلام نماز, در سلام اول صورت خود را به طرف راست و در سلام دوم به طرف چپ برگرداند, آن هم به اندازهای که از پشتسر صورت او دیده شود. مالکیها نیز این کار را مستحب میدانند, ولی آن را به سلام آخر اختصاص دادهاند.از نظر شیعه نمازگزار هنگام سلام نماز نباید صورتش از قبله منحرف شود.
5. قنوت
از نظر فقه شیعه, قنوت, در رکعت دوم تمام نمازها, مستحب است ولی اهل سنت معتقدند که قنوت در نماز در حالی مستحب است که بلا و مصیبتی بر دیگر, که در چنین حالتی مستحب است قنوت بخوانند و برای رفع آن بلا از مسلمانان, دعا کنند. آنها این قنوت را القنوتعندالنازعه مینامند و در غیر این صورت قنوت نمیخوانند.از نظر شیعه قنوت واجب نیست, بنابراین ترک آن اگرچه از روی عمد باشد اشکالی در نماز ایجاد نمیکند.
6. عبور از مقابل نمازگزار
از نظر اهلسنت عبور کردن از مقابل نمازگزار حرام است, حتی در بعضی از کتابهای حدیثی آنان آمده است که نمازگزار باید مانع عبور عابر از مقابل خود باشد, اگرچه این کار به درگیری بکشد, و کسی که از مقابل نمازگزار عبور میکند شیطان است. به همین جهت وقتی در مکه یا مدینه از مقابل کسی که نماز میگذارد, عبور کنید, با اعتراض شدید او و دیگران روبرو میشوید و حتی ممکن است برای این کار خشونت هم نشان بدهند. بنابراین زائران ایرانی باید از پیش, به این مسئله توجه داشته باشند.از نظر شیعه عبور از مقابل نمازگزار حرام نیست ولی مستحب است که نمازگزار حایلی مانند عصا یا تسبیح یا چوب یا ریسمان قرار دهد تا میان او و کسانی که از مقابل او عبور میکنند قرار گیرد, و این از باب احترام به نماز و رمز انقطاع از مردم به سوی خداست.
7. اذان و اقامه
از نظر اهلسنت, اذان گفتن برای نماز صبح, پیش از رسیدن وقت آن, یعنی پیش از طلوعفجر مستحب است, و لذا آنان حدود بیش از طلوعفجر اذان میگویند که در حقیقت اعلام وقت نافله است تا مردم برای خواندن نماز صبح آماده شوند و بیش از آن, نمازهای نافله را بخوانند.و چون وقت نماز صبح میرسد یکبار دیگر اذان میگویند و این اذان برای اعلام داخل شدن وقت نماز صبح است, و پس از آن اقامه میگویند. بنابراین برای نماز صبح دوبار اذان و یکبار اقامه گفته میشود. از نظر فقهای شیعه, اذان باید پس از داخل شدن وقت گفته شود.اهلسنت جمله حیعلی خیرالعمل را در اذان صبح نمیگویند. در برخی از کتابهای آنان آمده است که در زمان پیامبراسلام(ص)و زمان خلیفه اول, این جمله در اذان گفته میشد و خلیفه دوم از آن نهی کرد و دستور داد در اذان صبح به جای این جمله دوبار بگویند: الصلوه خیر من النوم.
برچسب : نویسنده : niyayesh-ba-alah بازدید : 126